12.01.16

Les


Přináším nahlédnutí, jak jsme pracovali ve školce na téma les.

Sedíme v kruhu a před sebou mám látkovou tašku, ve které je ukryto to, co najdeme v lese.
 (šišku, větvičku, kůru, kamínek, list, kaštan, žalud)


Každý si může do tašky sáhnout, ale nic nevytáhnout a nic ostatním neprozradit.
Když se všichni vystřídáme, ptám se dětí, co si myslí, že je v tašce skryto.
Postupně posílám přírodniny z tašky, a než např. šišku pošlu, sama dětem předvedu, 
jak šišku hmatem zkoumám, přivoním. U jehličí prstem zkouším, že píchá.
Ukázku předvádím pomalu, aby to děti zaujalo a chtěly mě napodobit.
Poté jsme si pojmenovali jednotlivé přírodniny, mluvíme spolu, že kámen byl studený, 
šiška a jehličí voní, kaštan je hladký, jehličí píchá atd.
 Otázka : ,, Co mají tyto předměty společného?" - vyvození tématu LES


Prohlížíme si knížku o lese a povídáme si.
Co je to les?
Co v lese roste?
Kteří živočichové žijí v lese?
Které stromy rostou v lese?

 STROM

Už víme, jaký je rozdíl mezi listnatým a jehličnatým stromem.
Máme obrázky listnatého stromu a jehličnatého, ke kterým přiřazujeme listí nebo jehličí.

 Každý strom má kořeny, kmen, korunu.

Kořeny
 - se v zemi starají, aby strom stál v půdě pevně. 
- čím pijeme? a čím pijí stromy?

Kmen 
Koruna 
- v koruně žijí ptáci, zde si staví hnízda, veverka hopká po větvích atd... 
- čím dýcháme my? a čím dýchají stromy? (listy)

Pohybová hra: 
Dětem ukáži, že když řeknu slovo koruna, musí dát ruce nad hlavu a znázornit korunu.
Kořeny - stoj rozkročný
Kmen- postavíme se rovně, ruce podél těla
Následně děti běhají, když udeřím do bubínku, děti se zastaví a čekají na pokyn (např.kořeny), až všude uvidím kořeny, opět běháme.

Výtvarná výchova:
Děti vyrobily strom, jako první vybarvíme kmen, poté korunu.



Lesní zvířátka - seznámení s nimi

Společně si ukazujeme obrázky zvířátek, které žijí v lese.
Liška, jelen, srnka, zajíc, veverka, divoké prase, bažant, vlk, ježek, sova, mravenec.
Hledáme dvojce zvířat.

Výtvarná výchova:

Každý si vybral jedno zvířátko, které pojmenoval a vymaloval.
Na zvířátko je zezadu nalepena špejle a postaveno do modelíny.

Pohybové hry:

Zvířátka na špejli děti rozmístily po herně.
 ,, Čáry, máry, teď, ať je tady les a zvířátka v něm."
Nyní jsme v lese a v lese se chováme tiše, abychom uviděli nějaké zvířátko.
Volně chodíme, někdy zvedneme nohu, jako náznak, že překračujeme kořeny. Děti čekají, 
až se zastavím u zvířátka, které pojmenujeme a poukážeme, čím je zvířátko charakteristické.

Jiná varianta může být, např.- sejdeme se u lišky, nebo kluci jdou k jelenovi, holky k veverce.

Oblíbená pohybová hra ,, Zajíček v své jamce."

Asi ji znáte, přesto ji zde uvedu.
,, Zajíček v své jamce sedí sám, sedí sám. Ubožáčku co je ti, že nemůžeš skákati. 
Chutě skoč, chutě skoč a vyskoč! "
Chytneme se za ruce a utvoříme kruh. Jedno dítě (zajíček) sedí v dřepu uprostřed kruhu a rukama znázorňuje ouška. Ostatní děti zpívají písničku a při tom chodí dokola v kruhu kolem zajíčka. Až se písnička dozpívá, děti se zastaví a čekají, na koho zajíček vyskočí. 
Vymění si místa a hra se opakuje.

Zpíváme písničku:
,,Já do lesa nepojedu"

Učíme se básničku:
,, Zamykám, zamykám les, 
aby sem nikdo nevlez.

Vleze-li sem bába, 
ať je z ní žába.

Vleze-li sem dědek, 
ať je z něj dudek.

Vleze-li sem panna, 
ať je z ní srna.

Vleze-li sem mládenec, 
ať je z něj mravenec.


Projekt LES byl zakončen pečením stromečků, zajíčků, hříbků. :-)



To je od nás ze školky vše. 
Mějte se krásně.
Jarka

Žádné komentáře:

Okomentovat